Koningin Máxima is bij de ondertekening van het samenwerkingsconvenant muziekonderwijs Friesland. Beeld: ©ANP / Patrick van Katwijk

Kinderen worden creatiever, motorisch vaardiger en vrolijker van muziek maken: basisscholen spelen een belangrijke rol

Muziekonderwijs is een hot topic. Misschien heb je het al voorbij zien komen: koningin Máxima reisde af naar het Noorden om het lokale samenwerkingsconvenant muziekonderwijs te ondertekenen. In dit convenant spraken Friese partijen af dat ieder kind op een basisschool structureel muziekonderwijs zal krijgen in 2020. Groningen ging hen al voor. Een ontzettend mooi streven, dat we van harte toejuichen. Wij zijn als ICO ook in Drenthe volop bezig om muziekonderwijs op de kaart te krijgen. Wij doen dit gelukkig met steun van de gemeentes Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo, én van muziekdocenten en scholen in ons werkgebied.

Sinds het schooljaar 2015-2016 organiseert het ICO het project MEER MUZIEK, daarvoor kende we al de projecten Windkracht 6 en Klasse!Muziek. We begonnen op vier basisscholen, maar zijn inmiddels actief op maar liefst 10 scholen. Van Assen tot aan Gieten, en van Eelderwolde tot aan Vries! De scholen dienen met hulp van een van onze adviseurs een aanvraag in bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het fonds heeft geld beschikbaar voor muziekonderwijs in het kader van de Impulsregeling Muziek. Als de aanvraag gehonoreerd wordt kunnen wij met de scholen aan de slag.

“85% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kinderen op school in aanraking komen met muziek. Daar staat tegenover dat slechts 11% van de scholen vindt dat hun leraren deskundig genoeg zijn om muziekonderwijs te geven. Groepsleerkrachten voelen zich vaak niet bekwaam genoeg voor muziekonderwijs. Ze missen vaak het zelfvertrouwen om bijvoorbeeld te zingen voor en met de klas.”
– www.cultuurparticipatie.nl

Een school heeft veel keuzevrijheid binnen het project. Leerkrachten bepalen zelf waar zij mee aan de slag willen, en waar de accenten komen te liggen. Het doel is om hun deskundigheid op het gebied van muziekeducatie te vergroten, én om een langdurige samenwerking met lokale muziekdocenten op te zetten. Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld een training volgen om een bepaald instrument beter te leren kennen, zodat zij met de eigen klas muziek kunnen gaan maken. Daarnaast kan er voor een les of lessenserie van een professionele muziekdocent gekozen worden, die in de klas komt demonstreren wat er allemaal mogelijk is. Het ICO put hiervoor uit het eigen netwerk aan cultuurprofessionals in Drenthe. Gedurende drie jaar kan een school zich volledig onderdompelen in de wereld van muziek. Djembé, saxofoon, gitaar, ukelele.. de school vraagt, wij draaien!

Een mooie bijkomstigheid van dit project is dat de leerlingen bekend raken met muziekdocenten uit hun eigen dorp of buurt. Als ze tijdens MEER MUZIEK een talent voor een bepaald instrument ontdekken, kunnen zij dit makkelijk buitenschools verder ontplooien. Maar ook voor de andere leerlingen is het heel waardevol om in aanraking te komen met muziek. Bezig zijn met klanken, ritme en instrumenten stimuleert namelijk de creativiteit. Daarnaast draagt het bespelen van een instrument bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen, en vraagt het discipline en doorzettingsvermogen. En tot slot, samen muziek maken is gelukkig ook gewoon heel erg leuk!

Wat ons betreft moeten zo veel mogelijk kinderen in aanraking komen met het maken van muziek. En waar kan dat beter dan in de klas? Als ICO leveren we graag advies, een lokale muziekprofessional en de gewilde instrumenten. De leerkracht hoeft zich daarna alleen nog maar te focussen op het ontwikkelen van zijn of haar eigen deskundigheid en het samen muziek maken met de eigen klas. De Impulsregeling Muziek loopt per 1 december af, dus we houden de plannen van de overheid wat betreft muziekonderwijs scherp in de gaten. We hopen dat we nog veel meer kinderen, leerkrachten en muziekdocenten blij mogen gaan maken in de toekomst!

Ben je als leerkracht vooral geïnteresseerd in zingen samen met je klas? Dan kun je je vanaf nu ook opgeven voor het leerkrachtenkoor. In januari starten er koren in Assen, Emmen, Noordenveld en Meppel. Samen met leerkrachten van andere scholen leer je in 8 bijeenkomsten de basistechnieken, onder leiding van een ervaren zangdocente. Zij zal moderne nummers afwisselen met liedjes die je in de klas goed kunt inzetten. Als ICO coördineren wij het leerkrachtenkoor in Assen, opgeven kan via www.ico-kunstencentrum.nl/ leerkrachtenkoorassen.

 

Meer weten over MEER MUZIEK of het LEEKRACHTENKOOR? Neem contact op met projectleider Akke Feenstra.