Gepubliceerd op: 09/05/2019

Jongeren en online, twee begrippen die hand in hand gaan. Ze zijn dag en nacht aan het appen en hebben een scala aan andere communicatiemogelijkheden onder de duim. Ze komen in aanraking met bekende influencers en vloggers, leven de ‘netiquette’ op sociale media zorgvuldig na en creëren zelf aan de lopende band content. Een fijne creatieve uitlaatklep dus, maar er zit ook een keerzijde aan het vele online zijn. Denk aan zaken als nepnieuws, filter bubbel, cyberpesten, sexting en telefoonverslaving. Een ingewikkelde wereld om in te navigeren. Hoe help je jongeren het optimale uit de nieuwe mogelijkheden te halen, zonder dat ze in een vervelende valkuil trappen?

Over influencers, netiquette en online media onder de duim hebben en houden

Het Dr. Nassau College (locatie Penta) uit Assen zocht naar antwoorden op deze vraag. Samen met het ICO Centrum voor Kunst & Cultuur en het Fonds voor Cultuurparticipatie hebben ze een traject op poten gezet om de zoektocht naar antwoorden op creatieve wijze in te vullen. In dit traject worden leerlingen van de eerste 3 leerjaren van het VMBO én hun docenten mediawijzer door het volgen van op elkaar aansluitende lesprogramma’s. Het streven is om in 2020 een volledig uitgerolde en ingebedde leerlijn mediawijsheid op de school te draaien.

We geven graag een inkijkje in het traject nu we het eerste jaar hebben doorlopen. Leerlingen zijn creatief aan de slag gegaan met onderwerpen als reclame, hun digitale footprint, sexting en het maken van verstandige online keuzes. Niet alleen tijdens mentorlessen en door middel van huiswerkopdrachten, maar ook tijdens interactieve workshops en door het bezoeken van een theatervoorstelling van Theater Smoar. De onderwerpen en opdrachten sluiten zo veel mogelijk op elkaar aan en nemen toe in complexiteit, gericht op beginners in leerjaar 1, gevorderden in leerjaar 2 en experts in leerjaar 3. We lichten de activiteiten uit leerjaar 2 uitgebreid uit.

Klik hier om het hele artikel te lezen op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie.